פצעים בגב – כיצד מתמודדים עם אקנה בגב?

אַקְנֵה היא בעיה נפוצה, המתבטאת, בין השאר, בהופעת פצעים בגב. מבוגרים יכולים לסבול ממנה לא פחות מצעירים, למרות שרבים סבורים שזו תופעה שאופיינית רק לנערים ולנערות בגיל ההתבגרות.

אותם פצעונים בגב (או חצ'קונים בגב) יכולים ללבוש כל מיני צורות: פצעונים בעלי ראש שחור או לבן, עם או ללא תהליך דלקתי ועם, או בלי זיהום חיידקי.
במקרים הקשים יותר של אקנה, מעבר למטרד האסתטי, היא גם עלולה לגרום לכאב ולהפרעה בתנועה.
בשורות הבאות נסביר מהי אקנה, מה עלול להחמיר אותה, כיצד מטפלים בה וכיצד ניתן להתמודד עם סימנים וצלקות שנותרו בעור כתוצאה ממנה.

מהי מחלת האקנה?

אקנה נגרמת מהצטברות של תאי עור מתים, חֵלֵב (סֵבּוּם) וחלבונים בתוך נקבוביות זקיקי השיער בעור. הצטברות זו יוצרת קרום שַמֵן, סמיך וקרוש, שמקשה על ניקוז החֵלֵב מהנקבוביות אל מחוץ לפני העור, גורם לכל החומר להצטבר בתוכן ובעקבות כך, מוביל להיווצרות פצעונים.

פצעי האקנה אופייניים לאזורים מסוימים בגוף וברוב המקרים נוטים להופיע על הפנים, על החזה, על הכתפיים ועל הגב. צורת וסוג הפצעים, משתנה בהתאם לאופיים:

  • פצעון עם ראש שחור – ה"ראש" הוא למעשה מעין פקק שסותם את הנקבובית מעל פני העור והוא קרוי קוֹמֵדוֹן (Comedone). ראש שחור הוא ראש שהיה לבן ועבר תהליך של חמצון.
  • פצעון דלקתי – דלקת, להבדיל מזיהום, היא תהליך טבעי של הגוף שמנסה להילחם בפצע ולרפא אותו. פצע מודלק קרוי פַּפּוּלה (papulla) ועשוי להיות אדום, כואב, נפוח ומוגדל. כאשר הדלקת היא קשה, האודם והנפיחות עלולים להיות עזים ומפושטים יותר.
  • פצעון מזוהם – זהו פצע שחדר אליו גורם מזהם מבחוץ, או במילים אחרות – חיידק. פצע מזוהם מתבטא הרבה פעמים בהפרשה מוגלתית ובשפה המקצועית הוא נקרא פּוּסטוּלה (pustule).
    ברוב המקרים, פצע מזוהם יהיה גם דלקתי.

אקנה יכולה להופיע בצורה קלה או חמורה ובהתאם לכך, להתבטא בכל צורה החל ממספר חצקונים בגב, קטנים ונקודתיים, ועד לפצעים בולטים, כואבים וצפופים, המלווים באודם מפושט ובהפרשות מוגלתיות.
ככל שמקדימים לטפל בבעיה, כך קל יותר להימנע מסיבוכים שלה ומזיהומים וגם למנוע היווצרות צלקות וסימנים בלתי הפיכים בעור.
בשל מגוון צורותיה, עין בלתי מקצועית לא תמיד יודעת לזהות ולאבחן את האקנה, וקל לטעות ולאבחן אותה כמחלה עורית אחרת. לכן, חשוב מאד לפנות לאבחון אצל מומחה.

גורמים שעלולים להחמיר אקנה

  • הזעה: הזעה מוגברת, כתוצאה מפעילות גופנית, או מנטייה טבעית להזעה.
  • חיכוך: שפשוף של העור על ידי ביגוד או אביזרים (למשל, תיק גב) יכול לגרות את העור, להחמיר פצעים קיימים, או לגרום להתפתחות חדשים.
  • שינוי הורמונלי: הפרת האיזון ההורמונלי נוטה להתרחש במהלך גיל ההתבגרות, בזמן המחזור החודשי, במשך הריון ולאחר לידה.
  • תרופות: תרופות מסוימות, כמו תרופות נוגדות דיכאון או תרופות על בסיס הורמונלי, עלולות אף הן להחמיר את המצב.

אקנה בגב – טיפול

טיפול באקנה בגב תלוי כמובן בחומרת הבעיה, בגורמים לה, ובנוכחות או היעדר של תהליך דלקתי ו/או זיהומי.

טיפולים ביתיים

טיפולים ביתיים פשוטים בדרך כלל לא פותרים לגמרי את הבעיה ולרוב, אין באפשרותם להביא להחלמה מאקנה, אך הם בהחלט יכולים למתן אותה ולמנוע החמרה:

  • שמירה על היגיינה מבלי לייבש ולגרות את העור: מומלץ להתקלח במים פושרים ולהשתמש בסבון עדין. סבון לאקנה בגב צריך להיות לא-קומדוגני (non-comedogenic), היפו-אלרגני, נטול אלכוהול, ולא שומני.
    זה נכון גם לגבי מוצרי טיפוח אחרים בהם משתמשים (קרם גוף למשל).
  • הימנעות מחיכוך: הקפדה על ייבוש הגב בעדינות לאחר הרחצה, מבלי לשפשף את העור חזק מדי במגבת; העדפת תיק יד או צד על פני תיק גב, בחירת פריטי ביגוד מאווררים ולא הדוקים מדי.
  • הימנעות ממגע בפצעונים, שעלול לגרום לגירוי ולחדירת מזהמים.

טיפולים תרופתיים

במקרים של אקנה קשה ודלקתית, בדרך כלל יש צורך בטיפול תרופתי:

  • תרופות מקומיות: יכולות להגיע בצורות ובמרקמים שונים של קרם, ג'ל, תחליב, או משחה לפצעים בגב. תכשירים רפואיים דורשים מרשם רופא ויש להתאימם למקרה הספציפי.
  • תרופות לנטילה דרך הפה: אנטיביוטיקה, תרופות הורמונליות ורטינואידים. גם אלה, דורשים מרשם רופא.

האם ניתן לטפל בצלקות אקנה וכיצד עושים זאת?

אקנה קשה עלולה להותיר אחריה סימנים, חטטים וצלקות ולעיתים, הם בולטים ועמוקים. במקרים כאלה, בדרך כלל יש צורך בהתערבות חיצונית, משום שהצלקות אינן חולפות מעצמן.

ב- "H.CLINIC אסתטיקה", המרכז הרב תחומי לטיפולים בלייזר ולאסתטיקה, מציעים שורה של טיפולי לייזר בטכנולוגיה מתקדמת, לטשטוש ולהעלמת סימני אקנה:

מדור שאלות ותשובות עם מומחי האסתטיקה של H.CLINIC

לסיכום הנושא, המומחים של "H.CLINIC אסתטיקה" התכנסו כדי לתת מענה על כמה שאלות נפוצות, המעסיקות את מי שסובל מפצעי אקנה בגב:

ש: האם אקנה ופצעים בגב נפוצים רק אצל בני נוער?
ת: לא, אקנה ופצעים בגב יכולים להשפיע על אנשים בכל הגילאים. למרות שהיא נפוצה יותר במהלך גיל ההתבגרות בגלל שינויים הורמונליים, אקנה בהחלט יכולה להופיע גם בבגרות (נשים מועדות לפתח אקנה יותר מאשר גברים).

ש: האם אקנה בגב יכולה להיגרם עקב היגיינה לקויה?
ת: היגיינה טובה ושימוש בחומרי רחצה וטיפוח מתאימים אמנם חשובים כחלק מהטיפול באקנה בגב, אך היגיינה לקויה אינה מהווה גורם לאקנה בפני עצמה.
גורמים כמו חוסר איזון הורמונלי, גנטיקה ובחירות אורח חיים תורמים להתפתחות המחלה.

ש: תוך כמה זמן אוכל לצפות לתוצאות מטיפול מקצועי באקנה בגב?
ת: התוצאות עשויות להשתנות בהתאם לחומרת המצב ולטיפול הנבחר. לקוחות רבים ב-H.CLINIC אסתטיקה חווים שיפור ניכר תוך מספר שבועות מתחילת פגישות הטיפול שלהם.

סובלים מאקנה, או שכבר החלמתם אך המחלה הותירה בעורכם כתמים, סימנים וצלקות?
עם המומחיות והטיפולים המתקדמים המוצעים אצלנו ב-H.CLINIC אסתטיקה, תוכלו להחזיר עטרה ליושנה וליהנות מעור חלק ובריא.
לצוות המומחים שלנו ניסיון רב בהתמודדות עם מצבי עור שונים ואנו מתגאים ביכולתנו להציע את הטיפול הטוב והמתקדם ביותר שניתן למצוא כיום בתחום.

לתיאום פגישה ולקבלת מידע נוסף, צרו קשר:
בטלפון 073-794-3560 | בדוא"ל [email protected] | במילוי פרטים בעמוד "צור קשר" באתר

גלילה לראש העמוד