איך לטפל בנקבוביות בפנים? המדריך המלא, שאלות ותשובות

נקבוביות העור הן פתחים זעירים המפוזרים על פני העור בכל הגוף.
הן משמשות כפתח המוצא של זקיקי השערות ושל התוכן המיוצר על ידי בלוטות החֵלֵב והזיעה, מהוות חלק חיוני ממבנה העור וממלאות מספר תפקידים חשובים בשמירה על בריאותו.

למרות חשיבותן, כשהן בולטות מדי ופוגעות במראה האחיד והחלק של העור, הנקבוביות עלולות להפוך למטרד אסתטי – בעיקר כשמדובר על הנקבוביות בעור הפנים.

המאמר הבא שופך אור על תפקידיהן של הנקבוביות ועל הגורמים לנקבוביות מוגדלות, מפרט לגבי שיטות טיפול בנקבוביות פתוחות בפנים, ומחדד את ההבנה ואת ההבדל בין הסרת לבין כיווץ נקבוביות בפנים.
והנה ספויילר לכל מי ששואל איך סוגרים נקבוביות בפנים. התשובה היא: אין דבר כזה סגירת נקבוביות. אז מה כן? על כך, בשורות הבאות.

בשביל מה צריך נקבוביות בעור?

כאמור, לנקבוביות הפנים תפקיד מכריע בשמירה על עור בריא. פתחים זעירים אלו נחוצים מכמה סיבות:

  • ויסות חֵלֵב (סֵבּוּם) –
    הנקבוביות מחוברות לבלוטות המייצרות חלב, שהוא חומר שמנוני ומעט חומצי, ומאפשרות לו לצאת מהשכבות הפנימיות של העור אל פני השטח שלו.
    החלב מסכך את העור ועוזר לשמר את הלחות שבו, מהווה מחסום הגנה מפני מפגעים סביבתיים ומונע יובש והתייבשות.
    בנוסף לכך, הוא מהווה גם חלק ממנגנון ההגנה הטבעית של הגוף, משום שהוא עוזר להגן על העור מפני פתוגנים על ידי יצירת סביבה חומצית, המעכבת צמיחה והתרבות של חיידקים ופטריות מזיקים על העור וחדירה שלהם אל תוך הגוף.
  • ויסות טמפרטורה –
    נקבוביות מפרישות זיעה אל מחוץ לעור, ובכך עוזרות לווסת את טמפרטורת הגוף כאשר הוא מתחמם יתר על המידה. הזיעה מתנדפת מעל פני העור ומצננת את הגוף.
  • סילוק פסולת –
    נקבוביות הזיעה משמשות גם כאחד מאמצעי הפרשת הפסולת של הגוף ומסייעות לסלק רעלים ומטבוליטים כגון אוריאה ואמוניה.
  • צמיחת שיער –
    נקבוביות הן הפתחים של זקיקי השיער, והן ממלאות תפקיד מכריע בצמיחת השיער. המקור של כל אחת משערות גופנו הוא בזקיק, הנעוץ בעומק העור ומספק לשערה נקודת מעגן והזנה. הנקבובית מאפשרת לכל המערכת לפעול באופן תקין ומונעת הצטברות של חומרים ופגיעה בשערות.

מה קורה כשהנקבוביות נסתמות?

מצב שבו הנקבוביות נסתמות או מוגדלות עלול להוביל לבעיות עור שונות, החל מהתפתחות נקודות שחורות ולבנות ועד התפתחות מצבי דלקת כגון אקנה, התפתחות זיהומי עור, פגיעה בזקיקי השיער ומצבים דרמטולוגיים אחרים.

מהם הגורמים התורמים להגדלה של הנקבוביות?

הגורמים הם רבים ולעתים קרובות, הגדלת הנקבוביות נובעת משילוב של כמה מהם:

  • גנטיקה –
    נטייה גנטית משחקת תפקיד משמעותי בקביעת גודל הנקבוביות.
  • גיל –
    ככל שמתבגרים, גמישות העור פוחתת ומבנה התמיכה של העור נחלש. התרופפות וצניחת העור עשויה לגרום לנקבוביות להיראות מתוחות, פעורות, וגדולות יותר.
  • סוג העור –
    אנשים עם עור שַמֵן נוטים לנקבוביות גדולות יותר, מכיוון שבלוטות החלב שלהם פעילות יותר. עור שמן נוטה יותר לנקבוביות סתומות ומוגדלות.
  • ייצור עודף של חֵלֵב –
    כאשר בלוטות החלב מפרישות יתר על המידה, החלב השמנוני שאליו מסתפחים גם תאי עור מתים, עלול לסתום את הנקבוביות. הצטברות החומר העודף בתוך הנקבוביות גורם להן להימתח ולהיראות גדולות יותר.
    מלבד עודפי חלב, גם לכלוך כגון שאריות איפור, או חלקיקי אבק או פיח עלולים להצטבר בנקבוביות בפנים ובחלקי גוף חשופים אחרים ולסתום אותן.
  • נזקי השמש –
    חשיפה מוגזמת לשמש עלולה להאיץ פירוק של סיבי קולגן ואלסטין בעור ובכך, לזרז את תהליך הצניחה וההידלדלות של העור ולתרום להגדלת הנקבוביות.
  • אקנה –
    התפרצויות אקנה חוזרות או חמורות עלולות לפגוע בעור ולמתוח את הנקבוביות. אקנה עלולה גם להשאיר צלקות, מה שעלול לגרום לנקבוביות להיראות גדולות יותר.
  • היגיינה לקויה –
    חוסר הקפדה על שגרת ניקוי של העור עלול להוביל להצטברות של תאי עור מתים, לכלוך ושמן אשר סותמים את הנקבוביות.
  • שינויים הורמונליים –
    תנודות הורמונליות, כגון אלו המתרחשות במהלך גיל ההתבגרות, בהיריון או בגיל המעבר, יכולות להשפיע על ייצור החֵלֵב ובהתאם לכך, על מצב הנקבוביות.
  • עישון –
    העישון מזיק לעור וקשור להזדקנות מוקדמת, שכאמור, פוגעת גם בנקבוביות.

איך לצמצם נקבוביות פתוחות בפנים?

כעת, לאחר שברור מדוע אי אפשר בלעדיהן, קל להבין מדוע רופאים ומטפלים מדברים על צמצום נקבוביות ולא על טיפול לסגירת או הסרת נקבוביות.
מטרת הטיפול בנקבוביות סתומות או מוגדלות, היא השבת התפקוד התקין שלהן בפן הבריאותי והפחתת מידת הבולטות שלהן בפן האסתטי.
ניתן להשיג זאת באמצעות שגרת היגיינה וטיפוח נכונה בשילוב טיפולים מקצועיים.

שגרת טיפוח ביתית

  1. ניקוי ופילינג: יש לנקות את העור בעדינות פעמיים ביום באמצעות תכשיר ניקוי עדין להסרת לכלוך ועודפי שומן. מעבר לניקוי היומי, ביצוע פילינג ביתי המותאם לעור הפנים פעם עד פעמיים בשבוע, יסייע בהסרת תאי עור מתים, בפתיחת נקבוביות סתומות ובהמרצת תחלופת תאים.
  2. שימוש במוצרי טיפוח מומלצים להפחתת נקבוביות: כדאי לבחור במוצרים המכילים חומצה סליצילית, ניאצינמיד או רטינול, שכן מרכיבים אלו עוזרים לווסת את ייצור החלב ומקדמים את חידוש העור.
  3. שילוב טונרים וסרום: שימוש במי פנים (טונר Toner) המכילים חומצות אלפא-הידרוקסיות וביתא-הידרוקסיות משפר את תפקוד ואת מראה הנקבוביות.
    סרומים עם נוגדי חמצון או חומצה היאלורונית יכולים לעזור בהחדרת לחות לעור ובהאטת תהליכי ההזדקנות שלו.
  4. מסכה לנקבוביות פתוחות: מסכות חימר יעילות לכיווץ נקבוביות פעורות משום שהן מייבשות את החלב, סופחות שאריות לכלוך ומושכות אותן החוצה מתוך הנקבוביות כשהמסכה מתייבשת.
    עם זאת, חשוב להיזהר מייבוש יתר של העור ומומלץ לנקות את הפנים לאחר הסרת המסכה ולמרוח קרם לחות איכותי.

טיפולים מקצועיים לצמצום נקבוביות

ככל ששגרת הטיפוח הביתית היא חיונית, לפעמים יש צורך בטיפול מקצועי.
חשוב להבין, כי טיפולי כיווץ נקבוביות אינם משנים פיזית את גודל הנקבוביות, אלא, מתמקדים בהפחתת ייצור החלב ובהמרצת חידוש העור וכתוצאה מכך, הנקבוביות הופכות פחות בולטות וגלויות לעין.

ב- "H.CLINIC אסתטיקה" מציעים מגוון טיפולי עור חדשניים, המסייעים לצמצום נקבוביות עור הפנים ומקדמים עור חלק, מחודש ובריא:

  • מגוון טכנולוגיות לטיפול באמצעות לייזר ואור, המפחיתות ביעילות את המראה של נקבוביות מוגדלות על ידי טשטוש כתמי פיגמנטציה והמרצת ייצור קולגן.
  • פילינג לייזר המקדם את תחלופת התאים בעור ואת תהליכי ההתחדשות שלו, וממזער את מראה הנקבוביות.
  • טיפולי PRP (פלזמה מועשרת בטסיות) המשפרים את תהליך הריפוי של העור ומקדמים את התחדשות התאים על ידי הפעלת מנגנוני הריפוי והתיקון הטבעיים של הגוף.

לסיכום, הנקבוביות בעורנו הן ידיד, ולא אויב. אנו מעוניינים לשמור עליהן פתוחות, נקיות ומתפקדות היטב ועם זאת, מוצנעות באופן שאינו פוגע במרקם עור הפנים.
צמצום נקבוביות בעור הפנים דורש שילוב של שגרות טיפוח יעילות וטיפולים מקצועיים ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן.
צוות הרופאים המומחים שלנו בחברת "H.CLINIC אסתטיקה" מחויב לספק לכם אבחון, ייעוץ וטיפול מקצועיים מהמעלה הראשונה ואת כל המכשור והציוד העומדים בחזית הטכנולוגיה של הרפואה האסתטית.

נמאס לכם ממראה הנקבוביות המוגדלות? כל מה שעליכם לעשות הוא ליצור עמנו קשר. לכל השאר, אנחנו כבר נדאג.

תוכלו למצוא אותנו:
בטלפון 073-794-3560 | בדוא"ל [email protected] | במילוי פרטים בעמוד "צור קשר" באתר

גלילה לראש העמוד